natalie.reismee.nl

Natalie en Tim, de twee echte backpackers!!

Op 9 december 2008 hadden we de ferry van Wellington naar Picton.
Om 21.15 uur kwamen we aan in Picton en we reden gelijk door naar het stadje Nelson.
De volgende dag gingen we het stadje verkennen en nog wat andere dingen regelen. We moesten bijvoorbeeld echt nog naar de supermarkt omdat we de twee dagen daarna in Abel Tasman zouden zitten. De planning was om de eerste dag een (unguided) wandeling te maken en de tweede dag met de kayak via de kustlijn terug te varen (guided tour) in Abel Tasman. We moesten heel goed nadenken wat we voor onze avondeten mee moesten nemen. Om het zo gemakkelijk mogelijk proberen te houden kochten we een blik spaghetti. Niet echt heel lekker, maar zeker wel makkelijk om het eten uit een blik op te warmen. We wisten niet of ze onze bagage al bij onze hut, waar we dezelfde nacht gingen verblijven, zouden brengen. De volgende dag, 11 december 2008, reden we om 7.15 uur vanuit Nelson naar het stadje Motueka. Hier werden we opgepikt met de bus en was onze tour van twee dagen begonnen.
We reden met de bus naar Marahau. Hier werd ons verteld dat ze onze spullen naar de hut zouden brengen. Hartstikke mooi, want dat scheelt weer een blik spaghetti en tim zijn slaapzak (die hij altijd verstandig meeneemt) mee te slepen tijdens onze welvertelde 5,5 uur lange wandeling. We stapten in een watertaxi (we wisten niet eens dat de watertaxi bij onze geboekte tour hoorde) en vaarde in een leuke snelheid naar leuke spots. Het leukste vond ik de zeehonden op een eiland en we zagen ze ook in het water zwemmen!! Om 10.15 uur stapten we uit in het plaatsje Totaranui en begonnen we aan onze wandeling. Heerlijk!! Na ongeveer 2 uur lopen (lees: lopen en treuzelen) kwamen we op een strand. We moesten het strand oversteken om naar de andere kant te kunnen komen. De aangeraadde tijd was tussen 13 en 16 uur omdat het dan eb was. Als je ervoor of erna heen zou gaan, zou er meer of teveel water liggen en zouden we dus niet kunnen oversteken!! Als dat zou gebeuren, konden we dus ook niet bij onze hut komen voor onze overnachting. Gelukkig waren we daar goed op tijd en konden we in het water lopen, het water kwam soms tot boven onze knieen, noem het maar een soort wadlopen. We hebben daar heel veel lol gehad, vooral omdat ik zo gek werd omdat ik overal krabben in het water/zand zag liggen en lopen!!!! Ach dat hoort erbij zeg ik dan nu heel dapper haha! Na een tijdje voelde ik me al stukken beter. Na ongeveer een half uurtje waren we aan het einde!! We konden weer onze schoenen aantrekken en onze wandeling voortzetten. Na ongeveer een uur lopen zagen we een strand achter ons en een strand voor ons. Onze conclussie was dat het volgende strand dan Bark Bay moest zijn. Hier staat ook de hut waar we in zouden overnachten. We hebben lekker rustig aangedaan, broodje gegeten, lekker wat gedronken en toen was het wel weer tijd om te gaan. Na even lopen zagen we een bordje met een plaatsnaam erop. En toen was het: 'huh, hoe kan dat nou?? Zijn we pas hier??'. Ja we hadden ons vergist en waren ongeveer op de helft van onze route!!! Deze strand was heel lang en toen daarna zagen we ook nog dat het anderhalf uur duurde om naar Bark Bay te komen. Dat was balen en al helemaal omdat Tim steeds manker begon te lopen (hij heeft al een tijd last van zijn enkel en doordat zijn enkel geen rust houdt gaat het ook niet echt over...). We zochten nog voor een watertaxi, maar die waren echt niet te vinden. We moesten onze wandeling toch echt weer voortzetten.... Wat verlangden wij om bij onze hut te zijn!! En een heerlijke warme douche!! En Tim had ook echt trek... Na 8,5 uur vanaf het beginpunt kwamen we bij onze hut aan!
Eenmaal binnen in de hut zagen we 7 matrassen naast elkaar en daarboven weer 7 matrassen naast elkaar. Op deze matrassen lagen geen hoezen en zelfs ook geen dekens!! Ohw jeej wat nu?? Ik had geen slaapzak mee! We zouden later die avond maar even bekijken hoe we dat op zouden lossen. Eerst wilden we wat eten. Ohw nee!! Geen keukenfaciliteiten!! Hoe kunnen we onze blik spaghetti dan openmaken en opwarmen??? We lagen echt helemaal dubbel!! Gelukkig had een meisje haar zakmes mee waarmee we onze blik konden openmaken. Dat was in ieder geval al iets wat we hadden opgelost!! Ze had ook 1 vork bij zich!! Het werd dus koude spaghetti uit een blik eten en wachten tot dat de een klaar was, zodat de ander de vork kon gebruiken!!!
We kregen het wel erg koud en mijn idee was om dan maar naar bed te gaan!! Tim wou nog graag opblijven en zei dat ik even een warme douche moest nemen en dat me dat dan zou opknappen. We liepen samen naar de douche toe en toen we de douche zagen kwamen we echt niet meer bij van het lachen!! We zagen een douchekop en de 'douchecabine' was gemaakt van blaadjes!! Het water wat eruit kwam was echt ijskoud!! Een lekkere warme douche zat er dus echt niet in!! Ik ging me toen maar omkleden. Ik trok al mijn kleding aan die ik mee had. Mijn thermokleding, broek, vest en mijn jas ging over mijn voeten!! We deelden Tim zijn veel te kleine slaapzak en vonden het wel erg knus!! Soms werden we midden in de nacht wakker en moesten we toch weer lachen!! De volgende ochtend, 12 december om 9.45 uur stonden we op het strand (Bark Bay) om te verzamelen voor onze kayaktour. Daar zagen we twee guides, twee guides in opleiding en onze drie andere kayakgenoten. Na even kayakken zagen we een pinquin in het water zwemmen!! Erg lief!! Daarna zagen we veel zeehonden op een eiland, maar ook zagen we een aantal zeehonden in het water zwemmen. Een paar zeehonden gingen zelfs onze kayakken onderdoor! Zo dichtbij waren ze dus!!
We hadden gezellig en lekker geluncht op een strand!! Daarna gingen we weer verder kayakken.
Op het eind had de guide een zeil gepakt en de twee achterste personen in twee kayakken moesten de zeil aan hun peddel vastpakken. En de twee voorste personen in de twee grote kayakken moesten het zeil vasthouden. Ik moest dus het zeil vasthouden.
We gingen met vijf kayakken zeilend naar onze eindbestemming!! Erg stoer!
Om ongeveer 15.30 uur kwamen we weer aan in Marahau. We konden daar heerlijk een welverdiende warme douche nemen!! Om 17 uur vertrok de bus weer naar Motueka, waar ook onze auto stond. In Motueka hadden we nog even wat gegeten en rond 20 uur vertrokken we richting Punakaiki, waar we ook het hostel hadden geboekt!! Na ongeveer een uurtje rijden, zagen we dat we een halve tank hadden en kwamen we tot de conclussie dat we al vanaf Motueka geen tankstation hadden gezien. Als we verder geen tankstation zouden zien, zouden we wel even naar Westport rijden, dit is ongeveer 10 km buiten onze route en dan zouden we daar tanken. Om ongeveer 22.20 uur kwamen we aan in Westport. Op zoek naar een tankstation!! We zagen twee tankstations, maar beide tankstations waren dicht!!! Om 22 uur sloten ze beide!! We hadden nog twee streepjes over, dus nog minder dan een kwarttank. We hadden uitgerekend dat we het vast wel tot Punakaiki zouden halen. We gingen toch nog even navraag doen waar de eerst volgende tankstation zou zijn. Dat zou pas in Greymouth zijn!! Wat?? Dus tussen Westport en Greymouth, dit is ongeveer 100 km, zouden we geen tankstation kunnen vinden!! Punakiki ligt ongeveer in het midden tussen Westport en Greymouth!! Dat zouden we dan hoogstwaarschijnlijk niet redden tot Greymouth!! We moesten maar onze hostel in Punakaiki aan ons voorbij laten schieten..... We gingen rond 23 uur op zoek naar een hostel. Het eerste hostel was vol, bij de tweede hostel was de receptie dicht, bij de derde hostel was de receptie dicht en bij de vierde hostel kwamen we erachter dat deze geen eens meer bestond!!! We hebben in de auto moeten slapen. Volgens iemand die in Westport woont zou de benzinestation om 6 uur weer opengaan. Het was een koude nacht en alweer zonder dekens.. Om 6 uur had ik de wekker gezet en om 6.10 waren echt bij het benzinestation!! De benzinestation ging pas om 6.30 uur open... nog wachten ook... tijd om me even naast de benzinestation om de kleden en mijn spijkerbroek aan te doen!! Haha ja je moet je toch ergens omkleden!! Om 6.30 uur konden we eindelijk tanken en reden we weer door. Om ongeveer 7.30 uur kwamen we aan in Punakaiki. We hebben een wandeling bij het strand gemaakt. Het werd al heel snel vloed dus we moesten terug echt haasten!! Om 8.30 uur ging de receptie open, maar we kregen helaas onze geld niet terug van de hostel die we niet gebruikt hadden. Het hostel was echt heel gezellig, echt een thuissfeertje. Het had een gezellige woonkamer en keuken. Elke ochtend worden er verse broden en muffins gemaakt!! Het rook er ook echt heerlijk!! Om ongeveer 10.30 uur reden we weer weg en wilden we nog de pancakes walk doen in Punakaiki. Het was een kleine wandeling en erg mooi!! Het water knalde daar keihard tegen de rotsen!! (http://www.punakaiki.co.nz/)

Al in al zijn we weer veel ervaringen rijker en hebben we echt superveel lol gehad!!!

We kunnen er nu nog steeds om lachen en dat is een goed teken!!

De dagen vliegen voorbij en het einde van mijn Nieuw Zeeland trip is jammer genoeg al in zicht!! Ik denk er niet teveel aan, maar geniet gewoon van elke dag!!
Alle dagen zijn met lol gevuld en dat is heel belangrijk en gezellig natuurlijk!!

Mijn volgende verhaal plaats ik ook snel, want het is alweer 15 december en loop ik dus nu 2 dagen achter!!

Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland!!

Een hele dikke knuffel van mij!!

Danny

Wat een avontuur geweldig :D

Roy

Koude spaghetti! Bah! :S

Maar goed dat jij altijd overal de lol van in ziet ;)

marjo

Geniet gewoon van elke dag!!
Dat is de juiste instelling

Heel veel plezier

Dikke knuffel en kusjes.

Ilona

Goed zo geniet er maar lekker van!

Dikke kus

Margreet

Wat leuk om te lezen en wat goed hoe jullie alles weer hebben opgelost!! dikke kus van mij!

Edwin

Wat een mooie tocht zo dwars door N.Z. bijna heel het eiland gezien prachtig. Ga zo door.

marjo

Wat zijn de fotos weer mooi geworden.

Heel veel liefs en een hele dikke knuffel